codificarea structurilor logice in c plus plus c++

Codificarea structurilor (if, while, for, switch – cu test initial / test final)

Codificarea structurilor în informatică este ca și cum ai avea o cutie cu instrumente speciale care te ajută să construiești diferite lucruri – de la simple jucării până la modele complexe de mașini. Aceste instrumente sunt structurile de control precum “if”, “while”, “for” și “switch”, care ne ajută să decidem ce cale va urma programul nostru în diferite situații. Să ne imaginăm că programul nostru este un tren pe o cale ferată și aceste structuri sunt semnalele și schimbătoarele care decid direcția în care trenul va merge.

Codificarea Eficientă

O codificare eficientă înseamnă a folosi aceste instrumente într-un mod care face programul nostru să funcționeze rapid și fără greșeli, consumând cât mai puține resurse. E ca și cum ai construi o mașină: vrei să fie suficient de puternică pentru a ajunge rapid la destinație, dar și suficient de economică pentru a nu consuma prea mult combustibil.

Structuri de Control

  1. If – Este ca și cum ai întreba “Dacă afara plouă?”, dacă răspunsul este “da”, atunci iei o umbrelă, altfel ieși fără. În programare, folosim “if” pentru a executa o acțiune doar dacă o anumită condiție este adevărată.
  2. While (cu test la început) – Imaginează-ți că ai o cutie plină de bomboane și mănânci una câte una până când cutia se golește. Înainte de a lua fiecare bomboană, verifici dacă mai sunt bomboane în cutie. Așa funcționează și structura “while”: repetă o acțiune atât timp cât o condiție este adevărată.
  3. For – Acesta este ca și cum ai avea un număr fix de scrisori de trimis și știi exact de câte ori trebuie să repeți acțiunea de a pune o scrisoare în cutia poștală. Structura “for” ne ajută să repetăm o acțiune pentru un număr prestabilit de ori.
  4. Switch – Imaginează-ți că ai un panou cu mai multe întrerupătoare, fiecare aprinzând o lumină diferită. În funcție de întrerupătorul pe care îl acționezi, se aprinde o anumită lumină. “Switch” în programare ne permite să alegem între mai multe opțiuni de execuție, bazându-ne pe o valoare specifică.
  5. While (cu test la final) – Este ca și cum ai continua să alergi în jurul blocului fără să te oprești până când nu ești complet obosit, verificând la sfârșitul fiecărei ture dacă mai poți continua. Aceasta este o variantă specială a buclei “while”, unde condiția este testată la finalul buclei, asigurându-se că bucla se execută cel puțin o dată.

Folosirea eficientă a acestor structuri înseamnă a alege instrumentul potrivit pentru sarcina pe care o avem de realizat, exact cum ai alege scula potrivită din cutia de instrumente pentru a fixa ceva în casă. Prin învățarea și aplicarea acestor structuri, îți vei face programele mai rapide, mai eficiente și mai ușor de înțeles.

Codificarea structurii alternative (pseudocod, apoi în cod)

dacă cl atunci acțiune 1   

    altfel acțiune 2 

C++ :  

if(cl) 

  instrucțiune 1

else 

  instrucțiune 2

Dacă cl (condiția logică) = 1, atunci se merge pe ramura da și se execută acțiunea 1, în caz contrar se merge pe ramura nu și se execută acțiunea 2. 

Observații: 

  • Dacă pe una din ramuri se execută 2 sau mai multe acțiuni atunci acestea vor fi cuprinse în instrucțiunea compusă care în C++ se simbolizează cu {…}; 
  • dacă pe ramura nu, nu se execută nicio acțiune vorbim de o structură pseudo-alternativă care în C++ se codifică astfel:  

if (cl) instrucțiune

  • structurile altfernative pot fi: incluse una în alta, caz în care se numesc structuri imbricate; în cazul acestor structuri se respectă următoarea regulă de asociere: fiecare else se asociază cu cel mai apropiat if, însă putem schimba această asociere folosind instrucțiunea compusă: 

if (cl1) { 

  if (cl2) 

    instrucțiune 1

else    

  instrucțiune 2

exemplul 1:  

{ int x; 

  cout << “x=”; cin >> x; 

  if (n%2==0) 

    cout << “nr. este par”; 

  else 

    cout << “nr. este impar”; 

  return 0; 

Exemplul 2: 

  int x; 

  cout << “x= “; 

  cin >> x; 

  if (x < 0) 

    x = -x; 

  cout << “modulul= ” << x; 

  return 0; 

exemplul 3:

  float a, b, x; 

  cout << “a= “; 

  cin >> a; 

  cout << “b= “; 

  cin >> b; 

  if (b < a) { 

    x = a; 

    a = b; 

    b = x; 

  } 

  cout << a << ” ” << b; 

  return 0; 

Articol realizat de Rareș Moșescu, profesor meditator de informatică și programare pe Meditatii.ro, îi poți vedea profilul aici:

https://meditatii.ro/meditatii/informatica-rares-mosescu-10880

Sper că ți-a fost de ajutor, iar dacă vrei să te pregătești în detaliu examene, teste sau vocații, nu ezita să apelezi la toț profesorii noștri de top de pe https://meditatii.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *